Když čtete nadpis, asi si říkáte, že Martině muselo spadnout něco na hlavu. Znáte mě, mé názory a mou pracovní etiku. Ale nebojte se, nic mi na hlavu nespadlo – hned vysvětlím.
Před deseti až dvanácti lety jsem četla článek, buď na stránkách Bachova centra nebo v Bulletinu pro praktiky. Týkal se předmíchaných směsí Bachových esencí a zdůrazňoval, že tento postup nemá nic společného s originální metodou Dr. Bacha, porušuje základní principy, nefunguje a v konečném důsledku poškozuje celou metodu. A pak přišla věta, kterou už po těch letech mohu jen volně parafrázovat, protože článek jsem už nedohledala, ale ta věta mi tenkrát zvedla tlak a zvedala mi ho i dlouho potom.
Mám pocit, že to bylo to něco ve smyslu: „Je fajn, že díky těmto směsím se hodně lidí seznámí s tím, že existují Bachovy esence, a to je jejich přínos, ale negativních dopadů je hodně….“ Tohle mi celé roky leželo v žaludku. Mají přinos???? Tak to prrrrr.
Uběhlo pár let a tyhle firmy se začaly objevovat i u nás ve velkém. Každý měsíc dostávám zprávy od lidí, kteří se ptají, jak je možné, že když někdo má kurzy Level 1 nebo i Level 2, dělá směsi? Nebo jak je možné, že firma prodává směsi s názvy jako „Neměj zaražené prdy“ nebo „Lítej na obláčku“, případně prodávají masti na klouby s 15 esencemi, když se Bachovy esence vždy vybírají na míru a má jich být pouze 7?
Odpověď je pokaždé stejná: Pokud někdo není registrovaný praktik (tedy nemá Level 3 a registraci u Bachovy nadace (BFRP) – což má u nás v republice osm lidí), není vázán žádnými pravidly. Tak to funguje ve všech oborech. Prostě ne všichni ctí originální metodu, jsou lidé, co si ji změní podle sebe.
Tyhle dotazy mě nebaví. Chápu je, ale nebaví mě. Své studenty proto učím, ať mi je ani neposílají. O těchto lidech a firmách vím, ale jediný způsob, jak proti tomu „bojovat“, je vzdělávat lidi.
A teď si sáhněte do svědomí vy, kdo máte za sebou certifikované kurzy, jsou vás stovky nebo vy, co jste u mě absolvovali nějaký kurz zdarma, kde vždycky probírám i tyhle základní principy – vás jen už skoro 10 tisíc. A speciálně vy, co spadáte do některé z těchto kategorií a tyhle firmy vás rozčilují. Kolika lidem týdně říkáte, jak má originální metoda Dr. Bacha opravdu vypadat? Aha?
Nechce se vám nic tvořit, psát nebo natáčet? Tak klidně sdílejte mé články z blogu, kde je k tomuto tématu několik desítek příspěvků, nebo vezměte článek ze stránek Bachova centra, přeložte ho v Deeplu a pošlete ho svým známým. Napište o tom do skupin na Facebooku, kde jste členy. Cest je mnoho.
Každý z nás může něco udělat.
Poslední dobou mě ta věta z článku přestala rozčilovat. Uvědomila jsem si, že na ní bylo hodně pravdy.
Ano, když si někdo koupí nějakou směs, nebude mu fungovat, tak může dojít k závěru, že Bachovy esence nefungují. Ale možná ho to přiměje hledat více informací a narazí na ty správné. Nebo si nejdřív vyhledá informace, než něco koupí. A tím, že informaci o Bachových esencích viděl díky reklamě některé z firem, se mohou dostat do jeho života v té správné funkční podobě.
Koneckonců, ten, kdo kupuje směsi, dost často očekává něco jako ibalgin – rychlou pomoc. Jenže Bachova terapie takhle nefunguje. A pokud něco jako praktik nechci, jsou to klienti, kteří se vzdávají své odpovědnosti a hledají zázračnou kapku. Ty ráda přenechám jiným. Ale ti, kteří se o Bachových esencích dozvědí skrz reklamy na směsi a přesto se začnou zajímat o to, jak má tato metoda opravdu fungovat, ti mě zajímají.
Nemám obrovský rozpočet na reklamu a nemůžu soupeřit s velkými firmami. To, že tyto firmy dokáží dostat informace k mnohem většímu množství lidí, jsem začala oceňovat.
Protože, co jiného mohu dělat proti výrobě směsí? Nic. Takže se radši soustředím na pozitiva a svou práci a to je i šíření originální metody dr. Bacha.
A na závěr připomínám: Nepište mi o těch firmách, netrapte tím ani sami sebe, raději věnujte čas šíření správných informací.