Bachovy esence nejsou v žádném případě řešení žádné dys- poruchy. To je potřeba říci hned na začátku, abyste tu nehledaly zázračná řešení, co neexistují.
S čím můžeme tedy pracovat? S pocity našeho dítěte, protože Bachovy esence se vždy vybírají na naše konkrétní pocity.
Každé dítě s dys poruchou – ať už jde o dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii nebo ADHD – prožívá svět jedinečným způsobem. Tyto poruchy neovlivňují jen schopnost učit se nebo fungovat v každodenním životě, ale často přinášejí i specifické emoce, které mohou být pro dítě náročné na zvládnutí. Ty jsou spojené s tím, že takové dítě často zažívá neúspěch, někdy výsměch a dostává se do situací, které pro něj nejsou příjemné.
Pamatuji si mohu spolužačku z gymplu, Moniku, která měla opravdu velký problém číst nahlas. Prostě ji to nešlo. Nevím, jestli už tenkrát měla tuhle diagnózu určenou, ale myslím, že to bylo to, s čím bojovala. Doufám, že si dobře vzpomínám, že se jí nikdo nesmál. Ale takto to bohužel není vždy.
Frustrace a bezmoc
Jedním z nejčastějších pocitů u dětí s dys poruchami je frustrace. Může pramenit z opakovaných neúspěchů při plnění úkolů, které ostatní zvládají bez větších obtíží. Tato frustrace se často prohlubuje, pokud dítě nerozumí, proč se mu nedaří, a může vést až k pocitům bezmoci – „Nikdy to nedokážu.“ Často přichází takové to poraženecké nastavení, protože když nikdy nezažijeme úspěch, tak ho do budoucna přestaneme čekat.
Smutek a izolace
Děti s dys poruchami si často uvědomují, že jsou v něčem jiné. Pokud navíc zažívají nepochopení ze strany okolí, mohou se cítit smutné a osamělé. Někdy se stahují do sebe, protože mají pocit, že je nikdo nechápe, nebo se bojí, že budou odsouzené. Často se tohohle bojí oprávněně. Velmi záleží na kolektivu a učiteli, který by měl ohlídat bezpečné prostředí pro všechny. Někdy na sebe naopak strhávají pozornost nevhodným chování, protože to z nich může na chvíli udělat ve třídě hvězdu.
Vztek a vzdor
Některé děti reagují na své potíže vztekem. Mohou mít pocit, že systém – škola, učitelé nebo rodiče – je tlačí do situací, které jsou nad jejich síly. Tento vztek může vést k projevům vzdoru nebo neochoty spolupracovat. Takže kromě toho, že dítě není ve škole úspěšné ve výkonu, často dostane i nálepku problematického žáka.
Nízké sebevědomí
Opakované neúspěchy mohou dítě přesvědčit, že je méně schopné než ostatní. Myšlenky jako „Jsem hloupý/hloupá“ nebo „Nikdy nebudu tak dobrý/dobrá jako ostatní“ jsou u těchto dětí bohužel běžné. Tento pocit může mít dlouhodobý vliv na jejich vztah k sobě samým.
Strach z neúspěchu
Dítě s dys poruchou často zažívá strach – strach z neúspěchu, z posměchu ostatních nebo z dalšího zklamání. Tento strach může vést k tomu, že se vyhýbá výzvám, protože se nechce znovu cítit zahanbené. Nakonec se může začít vyhýbat i škole.
Tohle jsou jen některé z pocitů, které dětí s poruchami učení mohou zažívat. Mohou mezi nimi přecházet nebo se uchylovat třeba jen ke vzteku nebo smutku a nízké sebedůvěře.
Proto je třeba s takovým dítětem o jeho pocitech komunikovat a dobře je znát. Neodhadovat jen stylem – no já si myslím, že syn se cítí takto…. To k dobrému výsledku ve výběru esencí moc nepovede.
Dys poruchy jsou poruchy na úrovni mozku, esence je nemohou zázračně vyřešit, ale mohou pomoci s nimi lépe pracovat. Důležité je, abychom chápali, jak naše dítě poruchy ovlivňují. Tady si například můžete v angličtině vyzkoušet, jaké je to mít dyslexii. Uff, to je síla, co?
Chcete konkrétní zkušenost? Přečtěte si na téhle podstránce s Referenci tu s číslem 466.
Potřebujete podpořit své dítě nebo i sebe? Napište mi.